cabecera 1080x140
Premio Nacional a la Mejor Labor Editorial Cultural 2008 (Grupo Contexto)
Dins l’inconscient de David B

A inicis dels anys noranta, la historieta francesa va conèixer una sacsejada radical amb l'aparició de L'Association, una editorial fundada per autors com Lewis Trondheim, Jean-Christophe Menu i Stanislas i que va donar acollida a d'altres dibuixants fonamentals com Joann Sfar, Marjane Satrapi, Guy Delisle, Riad Sattouf i la nord-americana Julie Doucet. D'esperit associatiu i -en alguns casos- amb certa influència de l'underground americà, L'Association es va proveir d'un suport teòric amb la revista de crítica L'Eprouvette, en què es defensava aferrissadament la bande dessinée independent i es mirava de manera despectiva el còmic francès mainstream de les grans editorials, al qual -no sense certa arrogància i pedanteria- consideraven avorrit, repetitiu, formulaic i sense ambició artística ni intel·lectual. D'alguna manera, en el seu moment, L'Association -que en els anys següents recol·lectaria un grapat de premis al Saló d'Angulema- va representar al còmic francès dels noranta una cosa semblant al que la Nouvelle Vague va significar al cinema francès de finals dels cinquanta.

Si Epiléptico va suposar la consagració de David B. com un autor majúscul, Diario de Italia és la seva obra més recent publicada entre nosaltres, a càrrec -en aquest cas- de l’editorial Impedimenta. En aquest cas David B. insisteix en la primera persona, tot i que ell mateix s’encarrega d’aclarir que «en aquest còmic descric el que passa al meu cervell, més que el que passa a la meva vida».

Dividit en dues parts -que corresponen als dos volums en què es va publicar originalment-, Diario de Italia pren com a base sengles viatges que va fer el 2005 a Trieste, Bolònia i Venècia i a Hong Kong i Osaka. Però, més enllà del previsible dietari de viatge, David B. desplega la seva barroca imaginació en un experiment gràfic i narratiu absolutament lliure i desbocat on va jugant amb diferents tons cromàtics que van del blanc i negre als colors vius passant per tonalitats sèpia.

David B. recopila records i anècdotes, malsons i vivències, enllaçant un pensament amb un altre, fent gala un cop més de la seva obsessiva fascinació per l’esoterisme, la màgia, la mitologia, les llegendes i l’onirisme. En ell, el terreny de la faula entra de ple en la quotidianeitat, les fronteres que separen la fantasia de la realitat són inexistents.

Scroll Up